Sunday, August 30, 2009

Cuti Sabatikal 99-Kembara Bali: Makro dan Perayaan Memupur




30 Ogos 2009, sebelah paginya aku di rumah melihat email,facebook dan blog. Selepas solat Zohor aku dan Zaba ke Makro. Beli barang sikit untuk masak berbuka puasa petang ni. Kami naik bemo (van mengangkut penumpang). Jimat belanja. Beli daging, sayur, buah dan barangan dapur lain. Balik lebih kurang pukul 2.00 petang. Nasib tak baik semua jalan ke rumah aku ditutup. Ada perayaan lagi..... sambung upacara "ngaben". Kali ni dipanggil 'Memupur". Ngaben setakat sampai nirwana saja tapi memupur ni "first class" punya tempat. Lagi panjang mentera, lagi tinggi tahap. Kami terpaksa berjalan kaki di bawah terik mentari sebab kenderaan dihalang masuk melalui jalan ke rumah aku. Panas? Tak taulah nak cakap. Tuhan saja yang tau. Last sekali aku berhenti di tepi jalan dan belagak macam wartawan. Ambil video upacara tersebut. Beribu-ribu orang berarak . Tua, muda, kecil, besar tak kira usia. Sepanjang jalan dengan pakaian putih kebaya nyonya dan batik lepas bagi perempuan dan baju putih dengan kain sarung bagi lelaki. Nyaris tak pengsan aku nak menunggu perarakan ni tamat. Sampai di rumah, Zaba masak sup ekor lembu dan terung masak lada yang kami beli tadi. Kemudian , dia goreng mi. Aku pergi kedai berhampiran untuk membeli ais tetapi hampa. Orang sini tak jual air batu. Frust menonggeng.

No comments:

Post a Comment