Thursday, August 20, 2009

Cuti Sabatikal 87-Kembara Bali: Sakit pinggang dan Kantor Imigrasi


19 Ogos 2009 Aku mengalami sakit pinggang yang menyebabkan aku kurang bergerak hari ini. Aku mengalami sakit pinggang sejak dahulu dan masih belum baik. Jenuh jumpa doktor. Jenuh makan ubat. Jenuh pergi massage masih belum sembuh lagi. Adakalanya tidak bisa berdiri lama, perlu selalu duduk. Aku tampal SalonPas ( salonUMNO tak ada pula) di bahagian pinggang sekadar menahan kesakitan. Barangkali aku sudah meningkat tua umur pun 53 tahun. Tetapi hati selalu muda, tidak ingatpun janggut dah berwarna putih. Aku benar-benar santai di rumah, sambil duduk bermain dengan laptop- melayari internet, membaca blog rakan, melihat email, komen facebook dan Friendster, YM dengan rakan-rakan dan siswiku. Ada saja pertanyaan dan pertolongan yang diminta. Keesokannya 20 Ogos 2009 pagi-pagi lagi rofiq datang ke rumahku. Aku berjanji mahu pergi ke kantor Imigrasi untuk urusan menyambung visa kunjunganku kali ke 3 bagi bulan September.Dia membawa aku dengan motornya ke kantor imigrasi. Hampir satu jam setengah bereslah urusanku mengisi borang dan menyerahkan fail kepada staf imigrasi itu. Namun begitu visanya belum kuperolehi lagi, aku diberikan resit dan diminta datang pada 28 Ogos 2009 untuk membayar Rp250000 bagi harga visa itu. Seperti sebelumnya walaupun telah membayar harga visa Rp250000 namun masih belum bisa memperolehi visa itu. Staf imigrasi akan memberikan resit dan menyuruh datang pada beberapa hari akan datang. Ini bermakna aku harus pergi berkali-kali untuk menyelesaikan visaku untuk tiap-tiap bulan. Aku melihat kecacatan dan kelemahan sistem pentadbiran imigrasi di Indonesia. Mereka perlu belajar dari Malaysia. Urusan imigrasi di Malaysia sangat pantas.Untuk urusan visa bisa selesai dalam satu hari sahaja. Untuk urusan passport paling lambat 3 jam. Tetapi aku memang mengetahui mereka seolah-olah tidak mahu mengakui kemajuan Malaysia dalam pelbagai bidang melebehi mereka ( walau pun realitasnya iya) sebab mereka adalah abang kandung, mana bisa abang kandung lebih mundur dari adiknya? Sistem pentadbiran mereka penuh dengan birokrasi. Ini diakui oleh orang Indonesia sendiri. Semua kantor pemerintah penuh birokrasi. Paling jelik ialah kantor imigrasi. Itulah salah satu sebabnya ramai TKI datang ke Malaysia secara haram. Dan paling menggembarkan berita penangkapan 94 staf imigrasi di Bali yang korupsi. ( Bali Express senin 10 Agustus 2009 muka hadapan bertajuk: Korupsi Masal PNS Imigrasi Mulai Diendus Kejaksaan).

4 comments:

  1. Dr sy ada komen video Dr di youtube..jika free jengah la ke sana..tahniah byk kemajuan Dr saya lihat..happy2 selalu!

    ReplyDelete
  2. Sakit pinggang tu kena cepat berubat... kalau di sini tempat paling sesuai berubat di Dukun Tulang Chin Negeri Sembilan (Pakar tulang)

    ReplyDelete
  3. Thanks Syuhada dan Thanks San, nanti balik saya gi berubat. Dekat sini saya gi tanya-tanya juga. Dah 4 hari saya ngak gi mana2 duduk dan baring aje.

    ReplyDelete
  4. sakit itu adalah kifarah.. fikir-fikirkan lah..

    ReplyDelete