Saturday, August 15, 2009

Cuti Sabatikal 83-Kembara Bali : Pelabuhan Benoa




15 Ogos 2009 sebelah paginya jam 10.30 aku menonton televisi siaran TVRI NASIONAL dan alangkah terkejutnya aku gambar aku terpampang di televisi dalam rancangan PESONA BUDAYA. Barulah aku sedar rupa-rupanya gambarku itu adalah rakaman ketika aku menghadiri Konferensi dan Festival Internasional Bali Utara yang diadakan di Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja dua minggu yang lalu. Pada sebelah petangnya aku diziarahi rofiq sahabatku dari Denpasar. Kemudian aku ke rumahnya di Denpasar dan aku kemudiannya dibawa oleh Rofiq ke Pelabuhan Benoa. Aku memang belum pernah mengunjungi pelabuhan ini. Banyak kapal,bot dan sampan yang sedang berlabuh. Pelabuhan ini selain memunggah barang-barang yang datang dari luar ianya juga pelabuhan penumpang yang akan ke Makasar, Surabaya, Lombok dan Nusa Penida. Terfikir olehku akan ke Surabaya, Makasar sulawesi atau Lombok melalui pelabuhan ini, sekadar mencari pengalaman baru belayar melalui jalan laut.

No comments:

Post a Comment