Saturday, January 30, 2010

Cuti Sabatikal 198-Kembara Bali: SELAMAT TINGGAL BALI

28 Januari 2010 adalah hari terakhir aku di Pulau Bali. Sepatutnya aku berakhir di Bali pada 28 Februari iaitu sempena tamatnya cuti sabatikalku, tetapi oleh kerana tidak memperolehi visa untuk februari jadi aku terpaksa mengubah tarikh kepulanganku. Sebelum itu aku telah menghubungi Pejabat Bendahari UPSI mengenai masalah ini dan memohon jasa baik untuk mengubah tarikh penerbangan pulang dengan Malaysian Airlines daripada 28 Februari 2010 kepada 28 Januari 2010. Aku juga telah menghubungi Dr.I Made Sutama, Dekan Fakulti Bahasa dan Seni, Universiti Pendidikan Ganesha,Singaraja dan beberapa orang dosen fakultas tersebut mengenai masalahku.

Dua hari sebelum kepulanganku, aku diraikan oleh adik angkatku Anur Rofiq dan isterinya untuk makan malam terakhir di rumahnya di Denpasar. Pada malam berikutnya juga aku dan Suaidi bersiar-siar di kota Denpasar menyedut udara Bali buat kali terakhir.Aku, Suaidi dan Rofiq sempat singgah di sebuah warung menjual Bakso. Aku menikmati keenakan juadah Bakso buat kali terakhir di Denpasar.

Jam 5.30 pagi selepas memunaikan solat subuh, aku dan Suaidi ke pantai Siddhu, Sanur untuk melihat panorama matahari terbit di pantai itu. Pantai siddhu dan rumah sewaku amat berdekatan. Aku sempat merakamfotokan panorama itu. ketika itu kelihatan muda -mudi yang duduk di tepi pantai itu menyaksikan panorama yang sama. Kebetulan rakanku Adli Soffian dan isterinya juga turut berada di situ. Aku mengenali Soffian di Musolla Fastabiqul Khoirat ketika kami sering bersolat di situ.

Aku juga dapat menyaksikan pemandangan Gunung Agung yang nampak berbalam-balam dari pantai itu. Oh..sungguh indah melihat panorama matahari terbit dari ufuk laut. Horison laut yang bertebingkan langit tiba-tiba mengeluarkan pancaran sinar matahari yang mulai terbit. Kelihatan jalur-jalur putih diselang-seli jalur merah dan hitam sebagai bayangan kepada jalur yang membentuk garisan itu. Mempesonakan. Aku sempat merenung Gunung Agung dan menghirup udara segar pantai Siddhu buat kali terakhir. Ah..melankolik juga aku. Kesedihan mulai terasa meninggalkan pantai dan pulau Bali yang meruntun hatiku untuk ke sini lagi.Insyaallah.

Jam 7.30 pagi aku pulang ke rumah untuk berihat sementara menanti jam 10 untuk berangkat ke Bandara( lapangan terbang) Ngurah Rai, Denpasar untuk pulang ke tanahair.