Monday, January 25, 2010

Cuti Sabatikal 194-Kembara Bali: MENJEJAKI PULAU LOMBOK 5-PANTAI SENGGIGI






24 Januari 2010 jam 11 pagi aku sampai ke Pantai Senggigi selepas hampir sejam setengah dalam perjalanan menaiki sepeda motor. Sebenarnya kami terpaksa berhenti di tengah perjalanan kerana hujan yang turut dengan lebatnya. Kami berteduh sampai makan dan minum di sebuah warung kecil di tepi jalan.



Pantai Senggigi di penuhi orang. Bot dan sampan tersadai di pantai yang putih. Bazar sepanjang pantai yang menjual makanan, minuman, pakaian dan kraftangan diteduhi dengan pokok-pokok besar yang meredup. Di bawah pohon terbentang ribuan tikar yang sememangnya disediakan untuk pengunjung. Aku melihat pengunjung yang berehat di bawah pohon sambil makan dan minum di atas tikar itu. Ada yang berkenu di laut, ada pula yang mandi manda sambil berenang di laut. Pantai Senggigi berteluk ia terlindung dari ombak. Jadi tidak kedengaran deru ombak. Pantai sebegini tidak disukai oleh Bule ( Mat Salleh) mereka suka kepada cabaran. Oleh yang demikian pantai-pantai yang mempunyai ombak besar yang mengaum dan menderu menjadi pilihan mereka kerana mereka suka surving. walau pun ada juga bule dan pengunjung asing tetapi tidak ramai.




Kemudahan penginapan memang disediakan sepanjang Pantai Senggigi. Dari hotel yang besar dan berbintang, sehinggalah kepada hotel yang murah termasuk resort dan homestay terdapat di situ. Pelbagai restoran yang menyediakan makanan Barat dan tempatan terletak di pantai tersebut. Pendek kata segala prasarana dari hotel, restoran ,Bank dan ATM, kedai runcit dan massage centre terdapat di situ.

No comments:

Post a Comment