Monday, January 25, 2010

Cuti Sabatikal 193-Kembara Bali: MENJEJAKI PULAU LOMBOK 4-LAPANGAN TERBANG (BANDARA) INTERNASIONAL LOMBOK YANG BARU DALAM PEMBIKINAN





24 Januari 2010 pada tarikh yang sama sepanjang perjalanan ke Pantai Senggigi selain pemandangan sawah yang menghijau aku juga menyaksikan pemandangan tapak Lapangan Terbang ( bandara) Internasional Lombok yang sedang dalam pembikinan. Tapak dan kawasan yang luas serta bangunan seperti menara yang sedang dibina menunjukkan kesungguhan pemerintah Indonesia ingin menjadikan Pulau Lombok sebagai destinasi pariwisata yang hebat menyaingi Bali. Aku dan Suaidi ke tapak pembinaan itu untuk merakamfoto wajahnya yang hebat dan memukau itu.


Aku percaya apabila siapnya lapangan terbang antarabangsa Lombok ini, Pulau Lombok akan berubah wajah. Lombok mempunyai aset terbaik pantai-pantai yang asli, masih dara dan laut biru yang jernih seperti kristal dan pantai-pantai yang memutih seakan-akan belum disentuh lagi. Sesetengah lautnya mengaum dengan deru ombak yang memukau peminat-peminat surfing. Aku percaya dalam tempoh sepuluh tahun lagi Pulau Lombok menjadi "Pulau Pariwisata yang penting dunia".


Indonesia sangat bertuah mempunyai ribuan pulau yang masih tersimpan segala rahsia kejelitaannya. Ia perlu digilap dan diwarwarkan agar kejelitaannya menjadi sebutan dan rebutan pelancong seluruh dunia. Inilah aset terbesar Indonesia iaitu PARIWISATA. Masyarakat Pulau Lombok perlu bersiap-siap segera dari sekarang menghadapi cabaran besar nanti agar tanah mereka tidak terjual ke tangan warga asing seperti mana terjadi pada Bali. Jangan "BUTA MATA" melihat wang ringgit. Kongsi idea bagaimana menyelamatkan tanah serta harga diri. Gunakan kepakaran tempatan untuk membina kekayaan sendiri hasil pariwisata itu. Jangan percaya sangat kepada orang tengah dan agen-agen yang terdiri dari orang tempatan yang kadang-kadang memakan anak bangsa sendiri. Penduduk Pulau Lombok perlu berhati-hati. Kekayaan ada di tangan mereka janganlah sampai kekayaan itu tergadai ke tangan orang lain. JANGAN PUTIH MATA.

No comments:

Post a Comment