Tuesday, January 26, 2010

Cuti Sabatikal 195-Kembara Bali: MENJEJAKI PULAU LOMBOK 6- PANTAI KUTA





25 Januari 2010 aku dan Suaidi merentas Pulau Lombok dari utara ke Selatan untuk pergi ke Pantai Kuta dan Pantai Segar yang terletak di bahagian selatan pulau itu. Saiz Pulau Lombok 5 kali lebih kecil dari Pulau Bali. Perjalanan menaiki sepeda motor memakan masa lebih dari satu jam memang menyakitkan pinggulku. Tapi ketabahan hati untuk melihat panorama pantai yang masih dara dan tidak terusik itu membuatku menjadi gagah perkasa.




Aku ke Pantai Kuta, Lombok ( di Pulau Bali ada juga Pantai Kuta tetapi sangat terkenal kepada pengunjung asing terutama Bule atau Mat Salleh kerana pantainya putih dan memanjang serta ombak yang menggulung). Sayangnya Pantai Kuta Lombok sunyi sepi, hanya beberapa orang yang kelihatan mandi manda di pantainya. Tidak seperti Pantai Senggigi yang penuh sesak dengan pengunjung, Pantai Kuta kelihatan tidak bermaya. Air lautnya biru, pasir pantainya putih, berteluk dan tiada kejaran ombak di pantainya.




Ah suasana yang damai ini mana bisa dibiarkan begitu sahaja. Aku memanjat bukit-bukit batu yang ada di tepian pantai itu untuk menghirup udara segar. Bukit batu yang tegak di tepian pantai itu menjadikan pantai itu lebih "exotiC", di samping rumpun pandan laut (sejenis spesis mengkuang tetapi daunnya lebih kecil) yang tumbuh liar di situ. Aku terpesona melihatnya..benar-benar alami. Tidak terusik. Aku juga juga melihat rumpun yang menjalar di tepian pantai itu ini menunjukkan pantai itu masih dara dan tidak terusik lagi. Persoalan yang timbul dalam benakku ialah mengapa jadi begitu? Adakah pantai itu terlalu jauh atau tiada prasarana yang disediakan?...mungkin begitu.

No comments:

Post a Comment