Wednesday, January 27, 2010

Cuti Sabatikal 197-Kembara Bali: MENJEJAKI PULAU LOMBOK 8-MELUKIS ATAS FERI

25 Januari 2010 jam 5 petang ekspedisi kami ke Pulau Lombok tamat. Aku dan Suaidi pulang segera ke Pelabuhan Lempar, Lombok untuk menaiki feri jam 5 petang. Kami tidak boleh lewat menaiki feri kerana takut sampai lewat pagi. Jam 5 petang kira oklah, sebabnya perjalanan memakan masa 5 jam sampai ke Pelabuhan Padang Bai, Bali dan dari pelabuhan itu ke rumah memakan masa lebih sejam dengan sepeda motor. Suaidi bekerja keesokan harinya tentulah mengantuk dan keletihan. Aku tak apalah..maklumlah bercuti sabatikal.

Aku mencari tempat yang selesa dalam feri itu. Feri itu besar,luas dan selesa. Ada kerusi yang selesa dan boleh tidur berbaring. Ada musolla, bilik air, bilik wudhuk dan ruang memerhati yang selesa dengan meja dan kerusi di bahagian atas depan dan belakang feri. Aku memilih bahagian belakang di tingkat 3 atas feri. Tujuan ku hanya dua iaitu melukis pemandangan dari atas feri dan menyaksikan pemandangan laut dari feri. Wah aku tidak pernah melakukan hal ini kecuali melukis dalam kereta dan di tempat-tempat tertentu seperti tepi sungai atau tepi pantai.

Panorama laut dan bukit bukau dari feri ini sungguh mempesonakan. Kelihatan awan yang berbagai-bagai bentuk dan warna bila menjelang sore. Begitu juga kocakan air dan ombak kecil yang terbelah bila dilalui feri. Bukit-bukau nampak berbalam-balam dari jauh. Subhanallah maha suci Allah yang menjadikan keindahan alam ini. Rugilah manusia yang menafikan kewujudan Allah ini.

sepanjang 5 jam perjalanan dengan feri itu aku dapat melukis dan menyiapkan karya itu sebanyak 4 keping dengan menggunakan cat air. Puas dan cukup membahagiakan. Kepuasan yang mungkin tidak dirasai oleh orang yang belum pernah melukis di outdoor seperti dalam feri ini. Selepas berehat aku dan Suaidi solat jamak qasar maghrib dan Isya di musolla yang ada dalam feri itu. Sebelum ini kami solat jamak qasar zohor dan Asar di sebuah masjid dalam perjalanan pulang tadi. Kami sampai ke Pelabuhan Padang Bai jam 10 malam dan sampai ke rumahku di Sanur jam 11.30 dengan sepeda motor.

1. Salam Tuan,
    Hehe.. kalau lah bisa dipaprkan karya2 tuan itu di laman ini bertambah2 bahagianya para pengunjung laman tuan ini...

2. Sdr. Malek terima kasih atas cadangan itu..tapi karya-karya itu insyallah akan ku jadikan sebahagian karya yang akan ku pamerkan dalam pameran khas di UPSI. Insyallah nanti saya jemput untuk melihatnya.