Wednesday, September 30, 2009

Cuti Sabatikal 131-Kembara Bali: K.O.R.B.A.N. G.E.M.P.A B.U.M.I



1 Oktober 2009 aku dikejutkan dengan hujan yang deras sebelum subuh. Sehingga jam 10 pagi ketika aku menulis ini cuaca mendung, cahaya matahari belum bersinar lagi. Selalunya jam 6.30 pagi matahari begitu galak memyinar. Aku masak mee goreng sambil menonton televisi siaran Metro TV. Sejak malam tadi aku menonton siaran tv itu untuk mengikuti perkembangan gempa bumi yang berlaku di Pariaman,sumatera Barat pada hari semalam 30 September jam 17.16 sore dengan kekuatan 7.6 Sekala Ritcher. Ketika aku masak tadi aku terdengar bunyi HP aku berbunyi. Aku meletakkan HP di atas katil dan dapur jauh dari kamarku. Bila kulihat rupa-rupanya SMS dari Violet yang tinggal di Singapura dan adikku Azhar dari Kuala Lumpur yang cemas takut-takut aku terlibat dalam gempa itu.

SMS Violet berbunyi:

"Dr.Suhaimi,are u ok? Stil alive?
i read the news about earthquake which happen at indons"

SMS adikku Azhar pula:
"Akum bang mcmane ok ke gempa bumi...kena tak"

Aku lambat membalas SMS tu kerana aku tengah masak. Sambil aku menaip ini aku menyaksi dan mendengar berita-berita yang memilukan. Hampir 390 orang yang tewas setakat berita ini ditulis. Ratusan lagi masih terperangkap. Gedung-gedung perniagaan dan gedung-gedung pemerintah roboh ranap ke bumi. Universiti Andalas,Padang ranap.Jambatan roboh. Bandara Internasional Minangkabau,Padang ditutup. Banyak hotel besar di Padang ranap termasuk Hotel Ambacang Dan HOTEL BUMIMINANG. Aku pernah tinggal beberapa hari di HOTEL BUMIMINANG sebuah hotel yang mewah,cantik dan dekoratif ketika kunjungi rasmi mengiringi Datuk VC ke Universitas Negeri Padang beberapa tahun yang lalu.

Foto-foto pilu dan suara tangisan mengiringi gempa itu. Wajah-wajah parah dan terluka terbaring dan terperangkap dalam runtuhan itu. Aku benar-benar terharu. Alangkah bahagianya rakyat Malaysia, tidak pernah mengalami gempa bumi atau gunung berapi. Yang sering berlaku ialah tanah runtuh dan banjir cuma tempias Tsunami berlaku ketika Acheh dilanda Tsunami itu.

Peringatan dari ALLAH AZZAWAJALLA kepada semua manusia. Kekuasaannya mengatasi segala-galanya. Kepada ALLAH lah kepunyaan bumi ini, maka terpulanglah kepada DIA menentukan segala-galanya.Kita sebagai hambanya hanya mampu berdoa.

2 comments: