Sunday, September 20, 2009

Cuti Sabatikal 118-Kembara Bali: S.E.L.A.M.A.T H.A.R.I R.A.Y.A M.A.A.F Z.A.H.I.R B.A.T.I.N





20 September 2009 Takbir bergema di seluruh pelusuk Asia dan Nusantara- Afghanistan, Pakistan,India,Thailand,Indonesia,Malaysia,Singapura, Filipina dan Brunei menyambut 1 Shawal pada hari ini. Aku bangun awal menunaikan solat subuh dan kemudian mengemas rumah. Aku menyediakan makanan seperti kueh,biskut dan buah-buahan yang aku beli di MAKRO. selepas itu aku bergegas menaiki bemo menuju Musolla untuk menunaikan solat sunat aidilfitri. Wah musolla penuh dengan jemaah dari kaum muslimin dan muslimat termasuk kanak-kanak. Nampak sungguh kegembiraan yang terpancar di wajah mereka.

Selepas menunaikan solat, aku balik ke rumah dan memulakan kerja-kerja di dapur- memasak nasi dan menggoreng ayam. Ketika itulah aku menerima SMS daripada Abdullah yang menyatakan beliau dan rakan-rakannya telah sampai. Aku keluar menuju ke jalanraya yang beberapa langkah sahaja dari rumahku. Abdullah dan 8 orang lagi rakan-rakannya adalah pelajar-pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Fakultas Perubatan di Universitas Udayana, Bali. Ada 200 orang pelajar Malaysia yang menuntut di Fakultas Perubatan di universiti itu. Kebanyakannya ditaja oleh Biasiswa MARA dan JPA dan adanya juga yang menggunakan wang sendiri. Kami berkenalan kira-kira sebulan yang lepas ketika aku dan mereka berurusan di kantor Imigrasi, Renon,Bali. Kehadiran mereka berhariraya di rumahku sekurang-kurangnya dapat melepaskan kesunyian yang kualami selama ini. Tidak lama kemudian Rofiq dan keluarga juga datang berhariraya di rumahku sebelum mereka bertolak ke Banyuwangi,Jawa. Sambil makan dan minum kami bersembang-sembang dan berkenalan. Beberapa orang dari mereka termasuk dua orang pelajar perempuan ke dapur untuk memasak rendang. Wah berselera sungguh kami b eramai-ramai makan nasi berlaukkan ayam goreng dan rendang walaupun tanpa lemang dan ketupat.

No comments:

Post a Comment