Friday, September 18, 2009

Cuti Sabatikal 116 -Kembara Bali: G.E.M.P.A. B.U.M.I.


19 September 2009 jam 7.10 pagi aku dikejutkan dari tidur dengan gegaran yang kuat. Beberapa saat aku digoyangkan oleh sesuatu. Bunyi yang kuat di bahagian bumbung. Bunyi benda jatuh. Aku bergegas keluar rumah. Aku melihat jiran-jiranku juga berbuat demikian. Aku hanya berdoa pada Allah agar diselamatkan dari gempa yang kuat ini. Inilah kali kedua aku merasakannya. Tapi yang dulu tidak terasa sangat. Selepas mengucapkan syukur, aku masih berdiri berbual-bual dengan jiranku.Aku masih tidak mahu masuk ke rumah, takut ada gegaran lagi. Selepas itu barulah aku berbuat demikian. Aku melihat cermin muka jatuh. Wah..menakutkan juga ya. Aku tidak pernah merasa gegaran yang begini kuat. Aku membuka siaran televisi,ingin mengetahui apakah yang berlaku. Ya satu catatan pada layar TV menyatakan satu gempa bumi telah berlaku di Tenggara Nusa Dua, Bali dengan kekuatan gegaran 6.4 sekala Ritcher kedalaman 6km. Aku tak tahu apa yang akan terjadi di Nusa Dua, kerana aku pernah ke sana menyaksikan panorama pantai yang indah itu.

No comments:

Post a Comment