Wednesday, September 23, 2009

Cuti Sabatikal 120-Kembara Bali: TUAN RUMAH JIRANKU







22 dan 23 September 2009 aku santainya sahaja di rumah kecuali jam 10 pagi 23 September 2009 aku ke kantor Imigrasi di Renon,Denpasar untuk urusan melanjutkan visaku. Tetapi sayang kantor Imigrasi masih lagi tutup dan bercuti menyambut lebaran. Aku pulang sahaja ke rumah menyambung penulisan penyelidikanku yang telah ku mulai dua hari yang lepas.

Waktu sore jam 6 petang aku menyaksikan tuan rumah yang bernama Gede (nama anak sulung) selaku jiranku menunaikan sembahyang di pekarangan rumah kami. Aku memang kerap melihat dia menunaikan ibadat sembahyang agama Hindu di situ. Dia, isteri dan anak kecilnya bernama Gede telah bersiap-siap memakai pakaian tradisional Bali untuk ke majlis upacara di rumah ibu mereka. Mereka suami isteri adalah penganut agama Hindu yang taat. Sangat baik dan ramah, sering berbual denganku. Sentiasa menjaga kebersihan halaman rumah. Halaman rumah umpama sebuah taman dipenuhi dengan pelbagai pokok bunga antara Orkid, tanduk rusa, palm dan lain-lain yang sentiasa dipelihara oleh mereka. Sehingga pekarangan rumah begitu segar dan menenangkan. Tiap-tiap hari pagi dan petang menyapu rumah dan membersihkan lantai termasuk lantai rumah sewaku. Aku sangat kagum dan menghormati mereka. Anaknya Gede berumur 2 tahun menjadi temanku di sini. Dia sering datang ke rumahku bermain komputer, aku menyediakan makanan ringan seperti biskut dan coklat untuknya.

No comments:

Post a Comment