Friday, September 18, 2009

Cuti Sabatikal 115-Kembara Bali: JABATAN SENI TIDAK MENYUMBANGKAN APA-APA KEPADA UPSI?


18 September 2009 selepas solat Jumaat di Musolla, Sanur, aku berehat sebentar menahan sakit pinggangku yang semakin menjadi-jadi. Aku menampal salonPas di bahagian pinggangku untuk meredakan kesakitan itu. Aku terfikir untuk menulis sesuatu yang perlu diketahui oleh semua tentang JABATAN SENI,UPSI.

Sejak penubuhan SITC pada tahun 1922,unit Seni telah wujud dan dipimpin oleh Mohd Said bin Hussain. Dalam kertas kerja yang saya bentangkan dalam Konvensyen Pendidikan Seni Kebangsaan kali kedua 2004, saya mengemukakan ketokohan beliau dengan tajuk Mohd Said Bin Hussain Tokoh Pelopor Pendidikan Seni Visual Malaysia. Saya nyatakan itu kerana beliau adalah pensyarah seni,penulis buku panduan mengajar Seni yang pertama di Malaya ketika itu(1928), penterjemah,pelukis, ilustratur yang karya-karya menjadi ilustrasi dalam buku-buku sekolah. Pada zamannyalah Pameran karya seni penuntut SITC dipamerkan di London ( 1930 an), malah ada karya seni itu telah dibeli olah Queen Elizabeth. Pada zaman MPSI beberapa orang pelukis terkemuka telah berkhidmat di unit seni antaranya Anthony Lau ( pengarca terkemuka Malaysia),Syed Shaharudin( pelukis batik terkemuka Malaysia) dan Grace Selvanayagam (pelukis pertama wanita India di Malaysia). Akhir Era MPSI sehingga era IPSI beberapa orang lagi tokoh telah berkhidmat di Unit Seni seperti Tn Hj.Iberahim(Pendidik dan penggubal Pendidikan Seni),Judin bin Ahmad(Pelukis Kumpulan UTARA), Mitsuru Sugiyama(Pendidik dan pelukis dari Jepun),Zainal abidin Yusuf( Pendidik dan Penggubal Pendidikan Seni),Ahmad Suhaimi bin Mohd.Noor( Pendidik dan Penulis Seni) dan lain-lain.

Bila UPSI ditubuhkan pada tahun 1997 Unit Seni di bawah Jabatan Kaji Sosial IPSI berkembang menjadi progrem( Jabatan) di bawah FAKULTI SAINS SOSIAL DAN KESENIAN. Pada masa itu Dr.Bakhtiar menerajui fakulti sebagai Dekan dan pada masa yang sama mengendalikan Progrem Bimbingan dan Kaunseling. Bila Bimbingan dan Kaunseling dipisahkan dari fakulti, Tn Hj.Iberahim( sekarang Prof Madya)pula menerajui fakulti itu sebagai Dekan dan dibantu oleh En Ahmad Suhaimi bin Mohd.Noor(sekarang Dr.)sebagai Penyelaras Seni(Ketua Jabatan tidak rasmi). Hanya Tn.Hj.Iberahim dan E.Ahmad Suhaimi sahaja ketika itu sebagai pentadbir dan pensyarah seni. Mereka berdua menggubal kurikulum, memberi kuliah, merancang budget dan menyediakan prasarana serta berusaha mencari pensyarah baru. Akhirnya barulah pensyarah kumpulan pertama seperti Zulkifli Yusuf( sekarang PM),Izani Mat Ill(Drs) dan Mohd.Zahidee (sekarang PM) mendaftar sebagai pensyarah baru.

Sepanjang penubuhan Jabatan Seni ia telah dikendalikan oleh 5 orang Ketua Jabatan iaitu Dr.Ahmad Suhaimi bin Mohd.Noor(jawatan tak rasmi dulu dipanggil Penyelaras), Prof Madya Mohd.Zahidee bin Arshad, En Abu Bakar bin Sabran,Dr.Roskang bin Jailani dan terkini Dr.Mohd.Johari bin Abd.Hamid. Beberapa aktiviti Jabatan yang penting telah dilaksanakan sepanjang perkhidmatan mereka sebagai KETUA JABATAN antaranya:

1. BENGKEL KRAF UNTUK GURU-GURU PSV NEGERI PERAK DAN SELANGOR (1999),
2. KONVENSYEN PENDIDIKAN SENI VISUAL KEBANGSAAN KALI 1 (2000) dengan kerjasama FSM,BSLN dan PPK.
3. SEMINAR KRAF PERINGKAT KEBANGSAAN (2003)
5. KONVENSYEN PENDIDIKAN SENI VISUAL KEBANGSAAN KALI 2(2004)
6. MoU dengan pelbagai agensi seperti Institut kraf Negara dan Pusat Kraf kaca(langkawi),
7.Ceramah,bengkel untuk guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah
8. Perundingcara kepada agensi-agensi tertentu.
9. Penglibatan pensyarah Jabatan Seni dalam pelbagai tugas rasmi antaranya sebagai Penggubal Kurikulum Sekolah Seni,Penggubal kurikulum untuk BPG,Panel penggubal ijazah Perguruan Seni IPG, Panel Lembaga Aktradesi Negara(LAN),Penyelidik untuk Kementerian Kebudayaan dan Warisan dan lain-lain.
10.Pameran-pameran Seni Berkumpulan atau Solo oleh kakitangannya di peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa.
11.Penulisan buku-buku seni yang ditulis oleh kakitangannya yang telah diterbitkan oleh pelbagai penerbitan dalam negara. Buku-buku ini menjadi rujukan kepada pelajar pelajar ,guru-guru dan masyarakat.
12. Penyelidikan yang telah dihasilkan oleh kakitangannya di peringkat Kebangsaan dan antarabangsa.

Tidakkah ini sumbangan besar JABATAN SENI kepada UPSI, masyarakat dan negara?

Pelbagai anugerah dan pingat yang telah diterima oleh kakitangannya antaranya ialah Anugerah Pingat Emas di Pameran Penyelidikan Intex di Kl (En.Abd Razak),Anugerah Pingat Gangsa dalam Pameran Penyelidikan Antarabangsa Geneva (En.Abd.Razak),Anugerah Perdana Menteri dalam bidang Kesenian (Prof Madya Zulkifli Yusuf), Anugerah Pingat Ahli Mangku Negara(AMN) dari DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong kepada Prof Madya Tn Hj.Iberahim dan Dr.Ahmad Suhaimi bin Mohd.Noor kerana sumbangan mereka dalam bidang kesenian. Walaupun anugerah itu kepada individu tetapi individu itu telah berkhidmat dan menerima pengalaman kerjayanya dari jabatannya ini bermakna ia adalah mewakili jabatannya iaitu JABATAN SENI.

Tidakkah ini juga tanda sumbangan besar Jabatan Seni kepada UPSI, masyarakat dan negara?

Di Jabatan inilah berhimpunnya tokoh-tokoh seni yang berkaliber dan berwibawa serta berpengalaman luas di peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa. Antaranya Prof Dr.Zakaria Ali( Pelukis, Penulis, Sejahrawan Seni tersohor Tanahair),Prof.Dr.TjepTjep (Antropolog,Budayawan dan penulis tersohor Indonesia),Tn. Hj.Iberahim (Pendidik dan Penggubal Pendidikan Seni negara),Dr. Ahmad Suhaimi bin Mohd.Noor(Pendidik,pelukis, Sejarawan dan Penulis Seni), Prof Madya Zulkifli Yusof(Pelukis tersohor negara dan Antarabangsa),Hassan Hohd Ghazali( Pendidik,Penggubal dan Penulis buku-buku seni terkenal Tanahair))Dr.Mohd.Johari Abd.Hamid ( Pengkritik seni,novelis dan penulis Seni terkenal Tanahair),Dr.Mohd.Fauzi Sedon( Pelukis terkenal antarabangsa),Dr.Abd Halim Hussein( Pendidik,Panel dan penggubal Seni),Dr.Nasir Ibrahim (Pendidik,Panel dan Penggubal Seni),Prof Madya Mohd.Zahidee Arshad( Pendidik dan Panel Lembaga Akreditasi Negara) Dr.Roskang Jailani(Pendidik, dan Pelukis antarabangsa),En.AbdulRazak (Pereka bentuk Kaca antarabangsa),Syed Osman Syed Yusuf( International Graphic Designer), En Abu Bakar Sabran (Pereka bentuk Industri kebangsaan dan antarabangsa),Drs Izani Mat Ill (Penyelidik dan Penulis Kementerian Kebudayaan dan Warisan), Dr.Tajul( Seniman Seramik Kebangsaan dan Antarabangsa), Dr. Harozilla (Pereka batik Kebangsaan dan Antarabangsa), ZainalAbidin( arcawan Kebangsaan), En Ibrahim Bakri ( Seniman Pengukir antarabangsa) dan lain-lain lagi.

Berhimpunnya tokoh-tokoh ini bermakna berhimpunlah segala bidang dan disiplin ilmu seni yang berpusat di JABATAN SENI,UPSI. Ratusan pelajar ijazah pertama, ratusan pelajar Master dan puluhan calon Ph.D sedang menimba ilmu di Jabatan ini. Malah ada calon Ph.D yang datang dari luar negara. Ramai yang graduat menjadi Pendidik Seni di seluruh negara, Graduan Masternya pula berkhidmat di agensi-agensi penting dalam Kementerian Pelajaran seperti pensyarah Institut Pendidikan Guru(IPG),Pegawai di Pusat Perkembangan Kurikulum(PPK)dan Bahagian Sekolah.

Tidakkah ini sumbangan besar JABATAN SENI kepada UPSI, masyarakat dan negara?

Jabatan Seni menjadi rujukan penting dalam disiplin ilmu Pendidikan Seni Visual di peringkat negara. Ianya telah bertapak kukuh di persada UPSI dan negara. Siapakah yang boleh menafikannya?

Inilah kekuatan JABATAN SENI yang telah mengukir namanya sejak dahulu lagi. Wallahualam.

1 comment:

  1. Persoalannya, ramai orang menggangap subjek seni tidak setaraf subjek math dan sains. seni sering dianggap tidak terletak dibumi nyata, berkhayal, syok sendiri dan tidak ada future, tidak memberi sumbangan pada negara dan tidak-tidak lain.... math, sains dan komputer subjek yang boleh membangunkan negara..... entahlah!!!! sebab tu mereka lupa tentang SENI dan mengganggap tak ada perkataan seni tu pun tak kesah... dan kalau dah kita melenting... depa kata letak seni tu depan ke belakang tak kesah... tapi kita yang kesah... entahlah !!! Kawan kita yang rapat pun nampak macam nak tolong tapi depa kata jabatan seni tak nampak banyak sumbangan... merah telinga bila dengaq...enahlah !!!

    ReplyDelete