Tuesday, November 24, 2009

Cuti Sabatikal 168-Kembara Bali: UPACARA MEPEED






22 November 2009 sebelah paginya aku membuka laptop melayari internet, membuka blogku dan blog rakan-rakan sambil mengunjungi Facebook. Aku masak awal pagi ini. Aku goreng ikan tongkol dan buat pecal. Kuah pecal memang telah siap dibeli dalam bentuk ketul. Cuma masukkan air yang sedang masak ke dalam mangkuk yang mengandungi ketul pecal itu lalu dikacau. Akhirnya jadilah kuah pecal itu. Aku rebus kangkung ganti pucuk ubi ( singkong). Wah memang enak makan pecal. Makanan asli orang Jawa. Lebih enak kalau dibubuh pucuk ubi, taugeh,ubi sengkuang,tahu goreng dan timun.


Selepas solat Zohor aku berehat sebentar sambil berbaring di katil. Cuaca yang panas memang melekitkan. Kipas berpusing 24 jam tanpa henti. Cuma berhenti bila aku keluar rumah. Jam 2.30 petang aku keluar menyaksikan upacara Mepeed di hadapan rumahku Jalan Danau Beratan. Jalan Danau Beratan adalah salah stu jalan yang penuh dengan adat istiadat upacara Hindu. Hampir tiap-tiap hari ada sahaja upacara dan permainan muzik Gamelan Bali serta tarian dimainkan di setiap banjar ( balairaya). Jalan Danau beratan sahaja mengandungi lebih 5 banjar. Bayangkanlah betapa berkumandangnya suara muzik di sepanjang jalan itu. Itu belum lagi acara yang melibatkan muzik di pura yang banyak terdapat di sepanjang jalan itu.


Perarakan wanita-wanita yang membawa persembahan berupa buah-buahan dijunjung di atas kepala. Hampir 1000 wanita berbaris dengan memakai kostume kebaya putih dan berkain kuning serta ikat pinggang berwarna kuning. Memang cantik dan penuh dsiplin. Dikawal oleh para lelaki yang berkeris di pinggang berbaju putih,berkain putih dan berdestar putih. Jalan Danau Beratan dipenuhi manusia ketika itu daripada orang tua lelaki dan wanita sehinggalah kepada kanak-kanak dengan pakaian seragam yang sama. Upacara Mepeed adalah upacara pesembahan buat tuhan masyarakat Hindu Bali bernama Ida Sang Hang Widhi Wasa. Tuhan masyarakat Hindu Bali tidak sama dengan Tuhan masyarakat Hindu di Malaysia.Manakala upacara ugama di sini juga jauh berbeda dengan upacara masyarakat Hindu di Malaysia. Kalau orang Hindu Malaysia datang ke sini mereka akan merasai kepelikan yang amat sangat.

No comments:

Post a Comment