Monday, November 23, 2009

Cuti Sabatikal 167-Kembara Bali: UPACARA TILAM KAJANG DAN MELASTI









21 November 2009 seperti biasanya aku mengemas rumah dan memasak untuk makan sarapan pagi@ tengahari. Kali ini aku masak gulai ikan kembung. Ikan kembung ini aku beli di Pasar Badong beberapa hari yang lalu. Memang enak kalau ikan itu segar. Selepas itu aku membuka laptopku melayari internet, melihat blogku serta blog rakan-rakan yang lain di samping mengunjungi Facebook.


Jam 3.30 petang aku menyaksikan upacara Tilam Kajang. Upacara ini dilakukan 6 bulan sekali. Perarakan penganut Hindu Bali sepanjang jalan Danau Beratan ke Pura tertua di situ. Selepas itu mereka akan berarak ke Pantai Sanur untuk upacara Melasti iaitu upaacara membersihkan segala kekotoran serta meminta keselamatan kepada dewata. Aku sempat merakamfotokan upacara-upacara itu. Aku juga menyaksikan ramai pengunjung asing dari pelbagai negara menyaksikan upacara penuh adat istiadat itu. Kebetulan ketika aku merakamfoto upacara itu aku sempat berkenalan dengan seorang penganut Hindu berasal dari India. Beliau menyatakan amalan ugama Hindu di sini adalah jauh berbeda. Di sini penuh dengan adat istiadat yang tidak ada di India.

No comments:

Post a Comment