Sunday, November 22, 2009

Cuti Sabatikal 166-Kembara Bali: KHUTBAH JUMAAT HAJI MABRUR



20 November 2009 pagi-pagi lagi aku telah bersiap-siap ke dapur untuk masak. Dapur dibina berasingan daripada rumahku selang beberapa langkah sahaja dari beranda. Pada kebiasaannya hari Jumaat aku masak lebih awal daripada biasa supaya aku tidak terkejar-kejar ke Musolla untuk menunaikan Solat Jumaat. Masuk waktu Zohor di sini awal jam 12.30 tengahari. Aku masak kari ikan tongkol ( ikan kayu) yang aku beli di pasar Badong. Ikan ini nampaknya segar. Aku jarang masak lebih dari satu menu. Cukup satu menu sahaja untuk aku sorang. Kalau ada rezeki, Suaidi datang dapatlah kami makan berdua. Makan sorang-sorang walaupun masakannya enak jadi tak berselera. Nasib baik Suaidi selalu datang makan bersama. Aku memang selalu mengajaknya datang makan samada makan tengahari atau malam. Jadi adalah kawan untuk makan bersama dan kawan untuk berbicara. Dia bekerja pada waktu siangnya, selalunya lepas bekerja dia akan datang menziarahiku.


Selepas sarapan pagi@ makan tengahari aku bersiap-siap awak ke Musolla Fastabiqul Khoirat di Jalan Danau Beratan bersebelahan dengan Nabilla Internet. Aku ke sana menaiki bemo. Biasanya aku datang awal. Jemaah solat Jumaat yang ada ketika itu cuma dua tiga orang sahaja. Sempatlah aku membaca surah Yassin atau berzikir panjang sebelum masuk waktu. Hampir masuk waktu barulah berbondong-bondong jemaah yang datang. Azan dikumandangkan menandakan masuk waktu solat Jumaat.


Khutbah Jumaat disampaikan oleh khatib berkisar kepada persoalan Haji Mabrur. Kebetulan sekarang ini musim haji. Seluruh jemaah haji dari seluruh dunia menyahut panggilan Ilahi menjadi TETAMU ALLAH. Aku teringatkan Dr. Joe sekeluaraga aku berdoa semoga beliau diberikan Allah kesihatan yang baik dan menerima anugerah Haji Mabrur itu. Bukannya senang untuk mendapatkan Haji yang Mambrur selain menyempurnakan syarat-syarat rukun dan sunat haji, keikhlasan,ketulusan dan pengabdian kepada Allah dengan jiwa yang suci dan ikhlas adalah dituntut. Jutaan manusia berkumpul di Mekah dan Madinah semata-mata menyahut Rukun Islam yang kelima. Sebagai tetamu Allah di sana pelbagai ujian yang menimpa kepada jemaah haji. Ada yang ringan dan ada yang berat. Masing-masing menerima haknya masing-masing. Akun berdoa kepada Allah semoga aku akan dijemput segera oleh Allah menjadi tetamunya.

2 comments:

  1. Assalaamu 'alaikum,
    Blog Bapak semakin cantik. Banyak gadget terpasang. Sayang Pak, karena banyak gambar yang berat, jadi berat juga mengaksesnya. Lama lah.

    semoga tetap sehat!

    ReplyDelete
  2. salam Dr. semoga Allah cepat memanggil awak untuk pergi ke Baitullah....

    ReplyDelete