Thursday, July 30, 2009

Cuti Sabatikal 66-Kembara Bali: Konferensi International Kebudayaan Bali Utara di UNDIKSHA











Jam 7 pagi 30 Julai 2009 aku bertolak dengan adik Made ke Universitas Pendidikan Ganesha, Singaraja. Perjalanan memakan masa lebih 3 jam. Sampai ke Singaraja aku ke kantor Telekomsel Simpati untuk membayar bil broadbend modem Flash berjumlah Rp230,000. Pertolongan dan layanan mesra petugas kantor bernama cartina sangat menyenangkan. Kemudian aku 'Chek-In' di Hotel Wijaya. Aku kemudiannya ke pejabat dosen undiksa, bapak Nyoman dan bapak Jajang dan berbincang beberapa hal mengenai kesenian tradisional Bali termasuk kawasan atau desa yang perlu dikunjungi untuk mendapat sumber langsung mengenai kesenian itu. Jam 1.30 tengahari aku balik ke bilik penginapanku di Hotel Wijaya untuk berehat. Jam 4.30 petang aku ke Undiksa menghadiri konferen dan mendengar empat orang ahli panel membicarakan tentang kebudayaan Buleleng daripada pelbagai aspek. Aku sempat berkenalan dan berbual-bual dengan wanita Poland bernama Renata Maria yang duduk di sebelahku.

2 comments:

  1. ...jari kakinya udah sembuh ya pak...

    ReplyDelete
  2. bisul itu datang lagi di tempat yang sama. Udah kukompres tapi masih bengkak lagi.

    ReplyDelete