Thursday, July 23, 2009

Cuti Sabatikal 57-Kembara Bali:Tanah Perkuburan Bugis











23 Julai 2009 sejak pagi sampailah petang aku membaca dua buah buku iaitu Ramalan Tentang Muhammad SAW dan novel Martir Tuhan. Caranya begini sekiranya aku penat membaca buku Ramalan Tentang Muhammad SAW kerana isinya agak berat ( jumlah muka surat 425) aku akan membaca novel Martir Tuhan ( jumlah muka surat 376) yang agak ringan. Akhirnya novel itu selesai aku baca jam 6 petang manakala buku Ramalan Tentang Muhammad SAW belum selesai aku baca. Nampaknya dalam masa cuti Sabatikal ini aku banyak membaca buku dan membuat kerja-kerja lapangan untuk penyelidikanku. Selepas menunaikan solat Maghrib di rumah jam 6.30 petang( di sini waktu solat maghrib awal itu jam 6.15 petang) aku ke Denpasar dengan Rofiq sahabat baruku itu. Di pertengahan jalan Rofiq menunjukkan kepadaku kawasan makam orang-orang Islam Bugis di Denpasar Selatan. Kawasan perkuburan itu agak luas dan bertembok. Malah ia adalah kawasan perkuburan orang-orang bugis yang awal berhijrah ke Bali. Selepas melihat kawasan perkuburan itu aku ke sebuah masjid di Denpasar Selatan yang sedang direnovasi. Aku dan Rofiq sempat menunaikan solat isya berjemaah di situ.

No comments:

Post a Comment