Tuesday, June 16, 2009

Cuti Sabatikal16- Kembara Bali: Menjejaki Masjid di Denpasar

















































Seperti biasa selepas solat subuh aku meneruskan pembacaan mengenai kesenian Bali. Jam 9. 30 pagi aku ke pusat internet yang baru yang lebih murah tetapi jauh sedikit dari tempat menginapku. Selesai menulis blog dan memasukkan foto-foto terbaru aku ke kota Denpasar menjejaki masjid-masjid yang ada. Kutemui musalla Darul Arqom di kota tersebut dan bertanya arah ke masjid. Akhirnya aku menemui Masjid Al Furqon dan solat zohor berjemaah di sana. Masjid terletak di jalan Suakaryabaru. Dibina pada tahun 1982 oleh pendirinya iaitu Pak Mukhtar Naim. Boleh memuatkan 1000 jemaah bagi setiap solat Jumaat. Masjid ini mempunyai 2 tingkat manakala menara masjid ini bercirikan masjid-masjid di Mesir. Selepas solat aku makan soto, rojak buah dan minum cendol yang dijual dalam perkarangan masjid. Selepas berehat sebentar aku meneruskan perjalanan menjejaki masji yang lain. Kutemui masjid Agung Sudirman, masjid yang terbesar di Bali boleh memuatkan 5000 jemaah. Dibina pada 5 Januari 1995 melalui wang penderma. Bumbung masjid ini berwarna hijau dan berbentuk meru ( atap tiga tangkup)menyamai masjid Tengkera di Melaka. Pengaruh pura hindu amat ketara. Seni bina masjid terbuka dengan dengan arch yang mengelilinginya. Tiada dinding melainkan di bahagian mihrabnya. Udara keluar masuk menyegarkan pemikiran. Kupola di sanggah dengan susunan kayu yang menarik. Di bahagian dinding yang memanjang setara dengan mihrab dihiasi seni kaligrafi yang indah. Masjid ini tiada menara. Seni bina moden dengan mengekalkan ciri-ciri tradisional Bali seperti bumbung, lapangan serta taman menjadi tarikan utama. Masjid dua tingkat ini menjadi lambang kewujudan Islam di Bali. selepas berehat dan mengambil foto aku meneruskan pencarian ke masjid-masjid yang lain. Akhirnya setelah berkeliling kota aku menemui sebuah lagi masjid yang dinamakan Masjid Raya Ukhuwah yang telah dibina pada tahun 1925 dan telah diperbaiki banyak kali. Ketika ini juga masjid tersebut sedang direnovasi. Masjid ini adalah masjid yang tertua sekali di Bali. Kelihatan lebih eligen dengan gaya moden di bahagian arch tetapi masih mengekal ciri seni tradisional Bali terutama di bahagian bumbungnya. Masjid ini mempunyai menara yang tinggi. Terletak di Jalan Kalimantan,mengingatkan aku kepada Jalan Masjid India di Kuala Lumpur. Di kiri kanan jalan bersebelahan dengan masjid itu terdapat kedai-kedai yang menjual sejadah, telekong, songkok,kupiah,tasbih, minyak atar dan baju-baju ala baju Melayu. Aku makan tengahari di kedai Zuraidah yang terjamin halalnya. Paling menarik ialah taukeh-taukeh di kedai jalan Kalimantan ini adalah seperti mamak atau India Muslim. Adakah mereka berasal dari Gujerat India atau dari keturunan Arab Yaman ? Kerana warna kulitnya menyamai mamak di Malaysia.

4 comments:

  1. salam, makin banyak bahan Dr.... terutama artifak Islam... tahniah!

    ReplyDelete
  2. emm...dr, hari ni i amik masa baca setiap ayat.

    ReplyDelete
  3. sebenarnya ada lagi masjid lain belum aku temui nanti aku akan cari. Thanks Violet, cuma rindu tak dapat masuk hutan, berkemah dan mandi air sungai yang sejuk berhampiran Lubuk Kawah. Di Bali ada sungai sejuk dan ada sungai panas tapi aku belum mandi di sini lagi.

    ReplyDelete