Thursday, June 25, 2009

Cuti Sabatikal 25-Kembara Bali 24: Rehat dan santai dirumah

24 Jun 2009 selepas solat subuh aku baca surah Yassin. Di Bali aku kerap baca surah Yassin hampir tiap-tiap hari. Jarang aku lakukan di Malaysia melainkan malam Jumaat itu pun kadang-kadang mised. Aku lebih tenang di sini walaupun berada di ribuan pura dan di ribuan upacara. Sepanjang hari ini aku relaks dan santai menonton televisi yang baru kubeli. Aku seolah-olah membina hidup baru di sini dengan membeli peti ais baru, televisi baru, kipas angin, rice cooker dan peralatan dapur. Aku masak sekarang. Aku telah mula mengumpul data-data untuk researchku khususnya mengenai seni rupa tradisional seperti seni persuratan daun lontar dengan ilustrsinya, catan tradisional serta ukiran kayu. Banyak lagi yang perlu aku gali sedalam-dalamnya khususnya dari segi filsafat dan sejarahnya. Aku perlu menemubual seniman-seniman lama yang masih hidup untuk menjelajah fikiran dan pengalamannya. Esoknya 25 Jun 2009 jam 6 petang aku akan bertolak ke Surabaya menaiki bas Eksklusif Pariwisata yang hanya mengandungi 18 penumpang sahaja. Bas ini ada bilik air dan ruang menghisap rokok. Tambangnya Rp 45,000 pergi dan balik.

No comments:

Post a Comment