Wednesday, October 28, 2009

Cuti Sabatikal 148-Kembara Bali: PENYIKSAAN TENAGA KERJA INDONESIA (TKI)






27 Oktober 2009 satu peristiwa yang menyayat hati telah berlaku di Kelang,Selangor. Seorang Tenaga Kerja Indonesia telah disiksa oleh majikannya orang India bukan Islam sehingga wanita pembantu rumah itu cedera parah dan dihantar ke Hospital Tengku Rahimah, Kelang, Selangor selama seminggu tetapi telah meninggal dunia semalam. TKI itu telah mengalami patah tulang rusuk, lengan dan tangannya serta lebam di bahagian mukanya. Berita ini telah disiarkan dalam semua media massa Indonesia termasuk TVOne dan MetroTV. Inilah siri kekejaman yang telah dilakukan oleh majikan-majikan di Malaysia. Sebelum itu kes seorang TKI wanita Nirmala Bulat juga mengalami nasib yang sama. Malah ramai lagi Tenaga Kerja Indonesia yang mengalami nasib yang sama tetapi tidak dilaporkan oleh media massa Malaysia tetapi ceritanya tersebar dari mulat ke mulut. Saya pernah berbual dengan beberapa orang TKI di Malaysia ketika saya di sana. Memang menyedihkan bagaimana dia telah ditampar dan dipukul oleh majikannya orang Cina di Malaysia. Inilah hal yang tersembunyi dan tidak diketahui oleh orang Indonesia bagaimana nasib saudara-saudaranya yang jatuh di tangan majikan orang-orang bukan Islam dan bukan Melayu di Malaysia.



Hampir semua kes yang melibatkan penyiksaan TKI adalah dilakukan oleh majikan orang Cina dan India yang bukan Islam. Mereka melakukan TKI sebagai hamba abdi. Saya selaku warganegara Malaysia pernah melihat kejadian seperti itu. Majikan ini tidak berprikemanusiaan malah mereka adalah umpama anjing-anjing liar yang menunggu mangsanya. Saya pernah berbual dengan TKI ini ada di antara mereka yang terpaksa memotong daging babi, memasak daging babi dan tidak dibenarkan bersolat. TKI yang muslimah ini terpaksa mengikut apa sahaja kata majikannya sebab terpaksa dan pasportnya dipegang oleh majikan tersebut.



Bayangkan betapa sedihnya saudara-saudara kita yang muslimah ini terpaksa melakukan kerja-kerja yang menjejekkan seperti membasuh punggung anjing dan membawanya ke hulu ke hilir. Saya pernah menyaksikan dengan hati yang sangat marah dan benci.



Saya ingin menyatakan secara ikhlas kepada rakyat Indonesia, saudara-saudara kamu warganegara Malaysia dari kaum Muslimin samada Melayu atau bukan Melayu jelas tidak akan melakukan kekejaman ini kerana prinsip agama Islam dan prinsip kemanusiaan. Kes-kes ini terbukti dilakukan oleh kaum kuffar Cina dan India di Malaysia. Saya menyatakan ini atas prinsip ukhwah Islamiah dan prinsip kemanusiaan sejagat. Saya menyatakan hal yang benar dan kebenaran itu adalah datangnya dari ALLAH Azzawajala.



Saya ingin mengingatkan ejen-ejen TKI di Indonesia dan di Malaysia jangan sampai menggadai maruah saudara seagama dan sebangsamu semata-mata kerana wang ringgit. Pastikan yang bekerja di rumah-rumah majikan yang bukan beragama Islam terdiri daripada TKI bukan Islam! Kepada kedua-dua pemerintah Indonesia dan Malaysia jangan mendiamkan diri dalam hal ini perlu bertindak segera agar hati sanubari orang-orang Indonesia tidak lagi terluka. Entah berapa kali hati mereka terluka dilakukan oleh kita warganegara Malaysia! Nama baik dan imej Malaysia amat tercalar disebabkan oleh perbuatan segelintir majikan yang berhati syaitan yang bertopengkan manusia. Patutlah negara Malaysia disenaraikan sebagai negara ketiga selepas Arab Saudi dan Kuwait sebagai negara yang banyak melakukan kezaliman kepada TKI mengikut Team Jawatankuasa Penseliaan TKI di luar negara.

1 comment:

  1. Pada pandanganku, masalah kerajaan Indonesia ialah disebabkan tiada pemisahan agama dan bangsa.. Disebabkan itu faktor agama bukanlah satu kriteria penting dalam penempatan TKI kepada majikan2...kemungkinan saja agen2 yg berkulit sawo matang itu jg bukannya beragama Islam. Bukan itu sahaja, di Indonesia, hal pemakanan dan perkahwinan jg telah mengatasi batas agama... begitu celaru sekali...

    ReplyDelete