Monday, April 26, 2010

SOTO TOK PERAK, TANJUNG MALIM





27 April 2008, hampir setiap pagi aku sarapan di gerai no. 11 Tok Perak di Medan Selera, Tanjung Malim. Medan selera ini seberang jalan berhadapan Balai Polis Tanjung Malim. Apakah keistimewaan gerai Tok Perak ini? Tidak lain tidak bukan ialah SOTO nya yang amat enak dibandingkan soto-soto yang lain. Kuahnya pekat diadun dengan rempah ratus termasuk bawang putih memang menyelerakan bagi penggemar soto seperti aku ini. Aku telah menjelajah di kebanyakan tempat di Indonesia untuk merasai nikmat soto tetapi tidak dapat mengatasi kelazatan SOTO TOK PERAK MADE IN TANJUNG MALIM INI.




Tok Perak adalah tukang masak yang amat berpengalaman. Beliau pernah menjadi Tukang Masak di MPSI dahulu. Pengalaman bertahun-tahun memasak untuk ribuan pelajar MPSI dan IPSI menjadikan beliau gigih untuk membuka gerainya sendiri di Medan Selera Tanjung Malim. Selain soto, nasi lemak nya juga memang enak. Itulah dua menu utama Tok Perak.




Memang ramai pengunjung yang datang menjamu selera di gerai beliau termasuk staf UPSI. Hampir jam 11 pagi semua sajian makanannya habis, begitulah lakunya Soto Tok Perak.

2 comments:

  1. salam, saya pon pgemar soto jugak, tp xpernah rasa lg soto katr kedai 2....pas ni saya pon nk p try jugak lah..huhuhuuhuh

    ReplyDelete
  2. Salaam...Dr. lepas ni cuba pula nikmati bakso dan mee kari istimewa di kedai makan (sederet Masjid Jamek Tuan Sheikh Ismail, Hulu Bernam). Rasanya menepati selera. Mmg takkan hampa nikmati resepinya.

    ReplyDelete