Thursday, April 1, 2010

PAMERAN KARYA SENI STPM DI GALERI UPSI







1 April 2010 berlangsunglah Pameran Karya Seni STPM di Galeri Seni UPSI. Pameran ini adalah kerjasama antara Fakulti Seni dan Muzik dengan Majlis Peperiksaan Malaysia. Karya-karya seni ini adalah hasil kerja pelajar-pelajar Tingkatan Enam atas yang mengambil Subjek Pendidikan Seni Visual di peringkat STPM. Selain karya-karya seni dalam pelbagai genre seperti batik,catan,poster,arca,risalah dan pembungkusan folio pelajar juga dipamerkan.




Demonstrasi batik, tembikar,tenunan turut dipertunjukan di ruang legar galeri ini. Hari pertam sahaja telah ramai guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah menengah yang datang dari sekolah menengah sekitar dan ada juga yang datang dari Perlis. Beberapa rombongan sekolah dari Muar,Johor juga akan datang melawat pameran ini pada 12 April ini. Sebaran maklumat mengenai pameran ini telah disampaikan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.





Pameran ini amat berfaedah kepada guru-guru dan pelajar-pelajar STPM yang mengambil subjek Pendidikan Seni. Selain dapat melihat tahap standard karya-karya dan folio yang dihasilkan, pelajar-pelajar juga boleh melihat demonstrasi karya-karya seni.Ceramah dan bengkel juga diadakan sepanjang sepanjang pameran ini mengikut jadual. Pensyarah seni UPSI selaku pemeriksa pelbagai kertas STPM Pendidikan Seni Visual turut terlibat dalam memberikan ceramah dan bengkel. Malah Ketua Pemeriksa Kertas Pendidikan Seni Visual Profesor Dr.Mustafa Ghazali dijangka memberi taklimat.




Pameran ini akan berlangsung sehingga 30 April 2010. Pihak Galeri dan Fakulti Seni dan Muzik mengalu-aalukan kehadiran pelajar-pelajar dan guru ke pameran ini.

No comments:

Post a Comment