Sunday, March 28, 2010

"MELETAK KERJA' DI RUMAH HJ.ANUAR BIN HJ.MOHD.NOOR, BEHRANG STESEN.


28 Mac 2010 bersamaan 22 Rabiuawal 1413 hari Ahad jam 3 petang, satu majlis "meletak kerja" telah diadakan di rumah Hj.Anuar bin Hj.Mohd.Noor, di kampung Pauh,Behrang Stesen,Perak. "Meletak Kerja" adalah adat orang Melayu yang masih dilaksanakan di kampung-kampung ketika mengadakan majlis kenduri kahwin. Dalam majlis itu satu perbincangan mengenai tugas dan tanggungjawab sepanjang majlis kenduri telah diadakan oleh jemputan yang hadir pada petang itu.






Adat "Meletak Kerja" ini adalah mengikut falsafah orang Melayu "BULAT AIR KERANA PEMBENTUNG,BULAT MANUSIA KERANA MUAFAKAT'. Kerjasama dan gotong royong dalam melaksanakan kenduri kendara perkahwinan atau kenduri yang lain menjadi intipati kepada sifat dan nilai budaya orang-orang Melayu yang masih menekankan soal "CUBIT DI PEHA KANAN, DI PEHA KIRI TERASA,'. Mereka amat menolak pegangan negatif seperti 'Bagai aur dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing".




Pengerusi majlis ialah Ketua Kampung sendiri iaitu Tuan Hj.Mohd.Shafie Syed Mansor.






Perbincangan berkisar kepada tugas-tugas yang sepatutnya dijalankan sepanjang tempoh kenduri kendara diadakan seperti penyambut tetamu,tukang masak,tukang hidang,pengkompang,DJ, pendiri khemah,pembancuh air minum,pencuci pinggan mangkuk dan penghias meja makan pengantin. Tuan Rumah ingin mengadakan majlis perkahwinan anak lelakinya Mohd.Siddique Hj.Anuar dengan pasangan pengantin perempuan berasal dari Pahang. Ramai juga tetamu yang hadir dan ramai juga yang memberi cadangan dan pendapat.Bacaan doa selamat oleh imam Jamaludin diadakan sebelum perbincangan diadakan.





Kami dihidangkan dengan laksa,kueh-mueh dan air sirap sepanjang perbincangan itu.

No comments:

Post a Comment