Friday, March 26, 2010

MATAHARI TERBENAM DI BEHRANG STESEN




27 Mac 2010 ketika aku pulang ke rumah ibuku di Behrang Stesen, aku menyaksikan satu panorama yang indah di situ iaitu matahari terbenam betul-betul di celah-celah bukit. Kilauan cahaya merah,kuning,putih, dan oren memenuhi langit petang. Bayangan warna kelabu, hitam dan gelap pada pohon-pohon menjadi latar depan. Memang indah kalau dilukiskan. Ramai pelukis yang mengabadikan keindahan matahari terbenam ini dalam karya catan mereka baik pelukis Barat atau pelukis Timur. Van Gogh pelukis Impresionist yang terkenal itu pernah menghasilkan karya berjodol "Sunset".



Begitulah ALLAH menciptakan keindahan matahari terbenam ini bukan sekadar untuk diperhatikan tetapi yang penting ialah untuk difikirkan. Kejadian pertukaran waktu siang dan malam yang menerbitkan perbedaan warna alam menunjukkan kepada manusia betapa besarnya kekuasaan ALLAH menciptakan kita "MASA".



Selang antara siang dan malam itu, Allah jadikan pula waktu subuh dan senja selain zohor dan Asar. Begitu pentingnya waktu atau masa yang terbit daripada pertukaran siang dan malam itu ALLAH bersumpah dengan nama "Demi masa"...."Demi masa Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" (103 Surah Al asr).



Pertukaran antara siang dan malam itu juga adalah disebabkan peredaran bumi mengelilingi matahari yang mewujudkan masa "tahun" kerana tempoh peredaran itu memakan masa satu tahun dan bulan mengelilingi bumi mewujudkan masa "bulan" kerana tempoh peredaran itu memakan masa satu bulan. Peredaran itu juga akan nantinya menyebabkan berlakunya gerhana bulan dan gerhana matahari- satu fenomena alam yang menakjubkan bila kedudukan ketiga-ketiga planet itu sama setentang.



Masa yang terbit dari predaran siang dan malam itu jugalah yang mengubah paradigma kehidupan manusia dari alam roh kepada bayi,kanak-kanak, remaja, dewasa, tua dan alam kematian. Perubahan kehidupan manusia tidak pula mengubah kehidupan siang dan malam itu. Matahari tetap sama sejak ribuan tahun dahulu sehingga sekarang. Bulan tetap sama sejak dahulu sehingga sekarang melainkan bumi yang diduduki manusia ini kerap berubah cuaca dan iklimnya tetapi bentuk bulatnya tetap sama. Maknanya manusia sentiasa berubah tetapi planetplanet lain tetap tidak berubah kerana patuhnya kepada ALLAH sehinggalah berlakunya perubahan besar bila "Sangkala ditiupkan".

2 comments:

  1. kenangan zaman silam yang sukar dilupakan

    ReplyDelete
  2. DR.JAMALUDIN SADI: TERIMA KASIH SIFU YANG TELAH MENAIKAN NAMA KG KITA..... SEMOGA DIKENALI OLEH GENERASI BARU KG. PAUH

    ReplyDelete