Sunday, February 28, 2010

SAMBUTAN MAULUDIN RASUL DI BEHRANG STESEN



1 Mac 2010 aku melapor diri di Bahagian Sumber Manusia UPSI dan melapor diri kepada Dekan Fakulti Seni dan Muzik,UPSI setelah menamatkan cuti Sabatikalku selama 9 bulan di Pulau Bali. Aku bersyukur penyelidikanku yang bertajuk "Kesenian Tradisional Bali: Mengakarumbi dan estetikanya" telah kuperolehi semua datanya sebagaimana yang telah kurancangkan. Kini aku sedang rancak menulis semula penyelidikanku ini untuk ku terbitkan menjadi sebuah buku. Bila aku menyatakan hal ini di Bahagian Sumber Manusia, alhamdulillah aku adalah orang pertama pensyarah UPSI yang berbuat demikian. Aku juga bercadang menerbitkan catatan harianku di Bali dalam blogku http://orangbehrang.blogspot.com di samping memamerkan lukisan-lukisan mengenali Bali dalam pameran soloku yang kedua nanti.



Ketika aku menetap di kampungku di Behrang Stesen bersama ibuku, aku terlibat dalam aktiviti orang kampung seperti bersolat jemaah di masjid, menziarahi orang kampung, makan minum di gerai bersama adik beradik dan rakan sekampung,membersih sekitar masjid, menghadiri kenduri kendara dan yang paling menarik ialah menyertai perarakan Maulidin Rasul pada 12 Rabiuawal 1431 bersamaan 26 Februari 2010 hari Jumaat.




Inilah pertama kali perayaan ini dibuat dengan meriahnya. Lebih kurang seribu orang berarak dengan membawa sepanduk. 7 kontigen mengambil bahagian. Selain perarakan, pertandingan sepanduk,ceramah ugama dan penyampaian anugerah juga diadakan. Alhamdulillah tak disangka-sangka aku terpilih sebagai "tokoh akademik cemerlang". Beberapa orang pemimpin masyarakat seperti Ketua kampung kg Pauh/Kg.Padang Tn Hj.Mohd Shafie bin Syed Mansor,Pengerusi Masjid Tn Hj.Abd.Wahab Daib PJK, Setiausaha Masjid Tn.Hj.Syed Mohd Damiri,PPT, penceramah khas, pegawai polis, serta YB ADUN SLIM Datuk Mohd.Khusairi juga turut hadir bagi memeriahkan sambutan Maulidin Rasul itu.



Paling menarik dan mangharukan ialah bila pemimpin dan pengikut yang berlainan parti bergabung tenaga dan bersatu dalam satu ukhwah Islamiah. Inilah kelebihan Behrang Stesen yang jarang ada di tempat lain. Walaupun berlainan parti tetapi tetap bersama dalam semua aktiviti kampung termasuk kenduri kendara. Tidak ada pemulauan, tidak ada pertengkaran mengenai kepartian sejak dahulu lagi. Semua berjalan dengan baiknya. Aku sebagai penduduk asal Behrang Stesen amat bersyukur dengan keadaan ini.

No comments:

Post a Comment