Thursday, February 11, 2010

Cuti Sabatikal 2006: SEMINAR SEHARI MEMUGAR WARISAN ADAT MELAYU DI UPSI






10 Februari 2010 aku dan Prof Dr. Zakaria Ali menghadiri Seminar Sehari Memugar Warisan Adat Melayu anjuran Fakulti Bahasa UPSI yang diadakan di Auditorium Utama UPSI. Seminar mengenai adat ini adalah lanjutan daripada seminar mengenai adat yang terdahulu seperti Seminar Warisan Rawa yang diadakan pada tahun lepas.



Pembentang kertas kerja antaranya ialah Prof Dr.Zakaria Ali dengan tajuk "Warisan Visual Negeri Sembilan",Pn.Nisah Haron dengan kertas kerja yang bertajuk "Citra Positif Adat Perpatih: Pengalaman menulis mencari Locus Standi, Aset Istiqamah, Lemang nan Sebatang", Abdul Latip bin Talib dengan tajuk "Penulisan Sejarah Islam", Dr Ani bt Hj.Omar "Peranan dan Kedudukan Wanita Dalam Adat Perpatih", A.Halim Ali "Teromba daripada Perspektif Keindahan Bermakna", Pn.Norhana "Kata Perbilangan Adat" dan Datin Sabariah Syukur....




Kebanyakan peserta yang hadir adalah daripada pelajar-pelajar Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu UPSI disamping wakil dari Persatuan Penulis Negeri Sembilan, Pensyarah Institut Pendidikan Guru,staf Muzium dan Galeri Negeri Sembilan dan pensyarahn UPSI. Perasmian penutup telah dilakukan oleh Datuk Paduka Prof. Madya Dr.Rosli Salidin Selaku Ketua Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu Fakulti Bahasa UPSI.

No comments:

Post a Comment