Wednesday, February 10, 2010

Cuti Sabatikal 2005: HALAQAH AL QURAN DI MASJID JAMEK TANJUNG MALIM


9 Februari 2010 selepas menunaikan solat maghrib di Masjid Jamek Tanjung Malim, aku terbaring kepenatan di verandah masjid. Kegiatan sepenuh masa menulis dan melukis di pejabatku rupa-rupanya mengundang kepenatan yang tak terjangka. Aku menjangka tidak ada pengajian pada malam itu. Langsung aku terlelap sebentar sehingga dikejutkan dengan suara-suara Al Quran dari dewan sembahyang. Aku terbangun dan duduk sebentar. Ah..rupanya ada halaqah Al Quran di dalam dewan. Aku bersandar menyaksi dan mendengar majlis itu berlangsung.



Halaqah bacaan Al Quran itu telah dipimpin oleh Hafiz Ali Badri Imam Masjid Wilayah Persekutuan. Beliau adalah anak tempatan yang berasal dari Kampung Simpat Empat. Mengalami kecacatan tuna ( buta ) kedua-dua belah matanya sejak lahir. Tetapi Allah SWT menganugerahkan kecelikan hati dan jiwa sehingga mampu menghafal seluruh surah ayat dalam Al Quran. Sejak kecil beliau pernah berguru al Quran dengan ayah sahabatku Lokman, kemudian pernah berguru dengan ustaz Busro di Temoh, Tapah sehinggalah beliau melanjutkan pengajian hafazan Al Quran di Masjid Negara (maklumat ini aku perolehi dari sahabatku Lokman- classmateku dari sekolah Kebangsaan Tanjung Malim sehinggalah ke Tingkatan Lima di Sekolah Menengah Khir Johari,Tanjung Malim.



Aku mendengar bacaan Al Qurannya sungguh merdu dan menggetarkan perasaan. Gemersik lagunya benar-benar mempesonakan. Bertuah betul orang-orang yang berguru dengan beliau.

No comments:

Post a Comment