Friday, February 12, 2010

Cuti Sabatikal 2008: PENGAJIAN TAUHID-KECINTAAN KEPADA ALLAH DI MASJID JAMEK TANJUNG MALIM


12 Februari 2010 kuliah maghrib bertajuk "Kecintaan kepada Allah" disampaikan oleh imam Masjid Kuala Kubu Bharu. Sebelum itu beliau telah mengimamkan solat maghrib berjemaah. Aku benar-benar terharu dengan suara dan alunan bacaan ayat-ayat al quran yang dibacanya. Gemersik suaranya. Indah benar lagunya. Walaupun surah yang dibacanya agak panjang tetapi tidak terasa lama. Sedap sungguh mendengarnya.



Dalam kuliahnya yang berpandukan kepada kitab, beliau telah menyentuh tentang bagaimanakah caranya mencintai Allah, sebagaimana yang ditulis oleh pengarang kitab tersebut. Antara jawapannya ialah kita mesti jangan mencintai dunia. Biarlah kita menggenggam dunia tetapi tidak meletakkan dunia dalam hati kita. Mengikut beliau zuhud dunia bukan bermakna kita tidak perlu menonton TV atau berpakaian tidak berseterika sebagaimana biasa ditanggapi oleh masyarakat umum.




Beliau memberi contoh satu peristiwa ketika Saidatina Aisyah r.a.melihat beberapa orang lelaki yang berjalan dengan lemah lembut, lantas beliau bertanya siapakah lelaki-lelaki itu lalu sahabat nabi yang lain menyatakan mereka adalah orang yang zuhud. Lalu Saidatina Aishah menjawab aku belum pernah melihat orang yang paling zuhud di kalangan sahabat Rasulullah melainkan Umar Ibnu Khatab. Bayangkan, siapakah Umar Ibnu Khatab? Beliau sangat keras pendiriannya. Sangat taqwa kepada Allah sehingga syaitan tidak akan melalui jalan yang dilaluinya. Dia adalah Khalifatul mukminin yang sangat berkuasa tetapi kekuasaan tidak bertahta dalam hatinya sebaliknya hanya dalam genggamannya. Dia bukan mencari kuasa tetapi kuasa datang kepadanya. Itulah Zuhud yang sebenarnya. Imam tersebut terus menyatakan kecintaan manusia kepada anak isteri,harta benda dan pangkat menghambat kecintaan kita kepada Allah.

No comments:

Post a Comment