Thursday, May 14, 2009

Kesedaran visual part 6- Galeri Seni



Peranan galeri adalah juga penting dalam menyemarakkan kesedaran visual. Sama ada galeri tertutup, galeri mudahalih atau galeri terbuka ia memainkan peranan yang sama dalam meningkatkan darjah kesedaran visual itu di kalangan masyarakat. Pada peringkat awal perkembangan kesenian di Malaya sehingga penubuhan Balai Seni Lukis Negara pada tahun 1958, galeri terbuka memainkan peranan penting dalam 'gerakan celik visual'. Poster-poster yang mengandungi gambar-gambar penjenayah yang ditampal di merata tempat seperti stesen keretapi, stesen bas dan di tempat-tempat awam yang lain memberi erti yang bukan sedikit kepada kepentingan visual itu. Malah sejarah darurat di Malaya pada tahun-tahun 1960 an mengingatkan kita kepada perang urat saraf melawan gerakan komunis. Pada masa itu pihak kerajaan telah menggunakan kapal terbang untuk menggugurkan jutaan poster bergambar anti komunis di hutan belantara Malaya ( Ahmad Suhaimi Mohd.Noor dalam buku Sejarah Kesedaran Visual Di Malaya diterbitkan oleh Penerbit UPSI, 2007). Poster-poster bersifat propaganda anti komunis, anti Japanese dan anti British bertaburan di Malaya sepanjang pemerintahan Kolonial British dan Jepun ketika itu.. Poster-poster bergambar itu masih tersimpan dalam fail di Pejabat Pertubuhan Pulau Pinang. Maknanya poster-poster bergambar sebagai bahan visual adalah alat bagi menyedarkan masyarakat kepada sesuatu mesej yang ingin disampaikan. Peranan artis adalah penting ketika itu. Tokoh-tokoh seperti Abdullah Arif di Pulau Pinang pernah menjadi pelukis propaganda anti British begitu juga A.B. Ibrahim dan Saidin Yahya di Kedah .

No comments:

Post a Comment