Monday, July 5, 2010

BERTEMU SAHABAT LAMA




4 Julai 2010 lebih kurang jam 4 petang bersamaan hari Ahad, aku didatangi tetamu yang telah lama tidak bertemu. Beliau adalah sahabatku yang sama-sama mengajar di Binatang( sekarang Bintangor), Bahagian Keenam,Sarawak 1980-1984 dahulu. Sepanjang tempoh 1984 hingga kini,rasanya kami pernah dua kali bertemu. Beliau,ustad Abdul Hamid Harun masih tetap seperti dahulu sentiasa tersenyum dan saiz badan masih tidak berubah. Kali ini beliau membawa keluarganya bertemuku di pejabat. Anak keduanya mendaftar di UPSI sebagai siswi baru Pengajian Malaysia manakala anaknya yang sulung juga menuntut di semester 3 di UPSI dalam Pengajian Islam.

Rupa-rupanya sahabatku ini sentiasa mengikuti perkembanganku melalui blogku http://orangbehrang.blogspot.com. Alhamdulillah, memang blogku ini sangat bermanafaat.

Pertemuan kali ini menyeret kami ke kisah-kisah lalu, terutama rakan-rakan seangkatan yang telah lama tidak mendengar beritanya. Paling menyedihkan bila ustad Hamid membawa kabar salah seorang rakan kami "DIN POT-POT" telah kembali kerahmatullah. Aku pernah terserempak dengan arwah di Jalan Tunku Abd.Rahman,Kuala Lumpur belasan tahun yang lalu. Ah..masih terbayang wajah dan gelagatnya. Semoga Allah menghimpunkan rohnya di kalangan orang-orang yang soleh.AMIN.

Pertemuan itu memberikan semangat baru kepadaku untuk bertemu dengan rakan-rakan yang lain yang sama-sama mengajar di Binatang dahulu. Semoga Allah memperkenankan hajat kami nanti.Insyallah.

No comments:

Post a Comment