Sunday, July 11, 2010

PERSIAPAN PAMERAN SENI UPSI- UTAS DI TASMANIA,AUSTRALIA
















11 Julai 2010 bersamaan hari Ahad, aku sibuk di pejabatku menyiapkan sketches ( lakaran-lakaran) untuk menghasilkan karya akhirku yang akan dipamerkan di galeri University of Tasmania,Australia. Beberapa bulan aku memikirkan idea untuk menghasilkan karya ini setelah berhubung dengan pasangan pelukisku di Tasmania. Pameran ini adalah pameran antara Jabatan Seni, Fakulti Seni,Komputeran dan Industri Kreatif, UPSI dengan University of Tasmania, Australia. 12 orang pelukis yang mewakili UPSI ialah Prof.Dr.Zakaria Ali,Prof Madya Dr.Mohd.Zahidee Arshad, Dr.Ahmad Suhaimi Mohd.Noor,Dr.Abd.Halim Hussein,Dr.Mohd Fauzie Sedon,Dr.Roskang Jailani,Dr.Tajul Suhaizam,Dr.Harozila Ramlie,Abu Bakar Sabran,En.Abd.Razak Bin Jabbar,En.Zainuddin Hazir.

Setiap pelukis UPSI dipasangkan dengan 12 orang pelukis dari Tasmania,Australia yang mempunyai kesamaan dari segi stail. Setiap pasangan juga dikehendakki berhubung melalui email mengenai tema yang sesuai dengan hasrat dan kehendak masing-masing. Aku dipasangkan dengan vonne Rees Pagh yang mempunyai stail yang sama denganku. Tema yang dipersetujui oleh kami "violence" atau demonstrasi. Karya-karya kami berasaskan figur dan stroke kami lebih ke arah "drawing" yang menekankan garisan.


Aku paparkan "sketches" (lakaran-lakaran)yang kulukis sepanjang beberapa minggu ini. Idea kartun dan humurisme menjadi intipati karyaku. Memang sejarahku dulu adalah pelukis kartun waktu sek0lah dulu ( tahun-tahun 1970 an). Aku mengambil idea ini untuk menghasilkan karya terpanjang 3' x 15' untuk dihantar ke Tasmania.

No comments:

Post a Comment