Saturday, May 22, 2010

DIMASUKKAN KE BILIK KECEMASAN


21 Mei 2010 jam 10.00 pagi ketika aku ke Poliklinik Tanjung Malim (dulu Hospital Tanjung Malim) untuk mengambil ubat dan insulin yang telah habis, aku diminta ke bilik 6 untuk suntikan darah bagi mengesan kandungan glukus dalam darahku. Alangkah terkejutnya aku dan jururawat yang melakukan suntikan itu bila melihat bacaannya amat meningkat sehingga 28 ( normal ialah 5). Doktor langsung mengarahkan aku jangan berjalan dan terus dihantar ke bilik kecemasan. Aku dibaringkan di atas katil.Suntikan insulin diberikan dan aku dimasukkan air melalui urat tanganku yang telah disuntik. Inilah yang paling aku takut,drip air. Memang sakit bila suntikan mencari urat pada tangan. Tapi apa boleh buat, terpaksa. Aku terbaring sehingga jam 4 petang. Entah berapa kali suntikan insulin telah disuntik.Sehinggalah aku diberitahu bacaan glukus dalam darahku menurun sehingga sehingga 16, barulah aku dibenarkan keluar dari bilik itu. Beberapa hari sebelum ini aku demam,batuk dan sakit pinggang sehingga aku berjalan terpaksa menggunakan tongkat. Aku memang terlalu letih. Penglihatanku juga semakin kabur.Maklumlah umurku pun semakin meningkat sekarang nak masuk 54.

2 comments:

  1. salam, semoga sehat selalu Dr.....

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum dr...
    sedihnya sy membaca post dr..
    sy tak tahu nak cakap apa melainkan harapan sy agar dr jaga pemakanan dan kesihatan.
    Bila penglihatan dah kabir dsebabkan kencing manis, itu bermakna dah mcapai tahap bahaya. Dr, cuba amalkan minum air rebusan daun betik tua. Insyaalah,ada kurangnya...cubalah dr.

    ReplyDelete