Tuesday, February 16, 2010

Cuti Sabatikal 2009: KEMBALI KE BEHRANG





13 Februari 2010 aku kembali ke Behrang Stesen. Tanah tumpah darahku. Tempat aku dilahir, dibesar dan diberi pendidikan awal. Aku menemui ibu dan adik beradikku. Terasa juga pilu hati ini melihat ibu yang sudah semakin dimakan usia.









Alhamdulillah aku juga masih dapat menemui rakan-rakan sekampung dan ada yang masih sebaya usia dan sekelas denganku. Masjid Jamek Behrang Stesen itulah tempat pertemuan kami sejak kecil lagi. Sehingga kini masjid itulah yang menemukan kami bila solat berjemaah lima waktu di situ. Aku tidak tahu adakah masjid itukah yang akan menjadi tempat aku disembahyangkan nanti bila sampai waktunya nanti. Masjid itu banyak menyimpan sejarah hidupku sejak kecil sehingga ke tua. Di situlah kami sejak kecil bersolat, mengaji, beriktikaf dan tidur beramai-beramai di sana.
Malah bila meningkat remaja dan dewasa, masjid itu juga menjadi pusat usrah, pusat studi dan aktiviti rehlah yang kami aturkan. Cukup banyak kenangan yang mengharukan hati.





Sepanjang 5 hari aku tinggal di rumah ibu di Behrang, tidak henti-henti ada sahaja kenduri tahlil yang diadakan, termasuk kenduri tahlil untuk al marhum ayahandaku Hj.Mohd.Noor bin Hj. Umar.Alhamdulillah aku dapat memenuhi hajat dan menziarahi rumah-rumah penduduk kampungku.

No comments:

Post a Comment